Roll Through Ghost Stories

Under en tæt besøgt KBK aften med masser af nye medlemmer, havde jeg sat Nick, Søren og Frank i stævne for at få afprøvet to nye lovende spil.

Således kom Roll Through the Ages på bordet først, som en lille opvarmer.


Spillet er et civilisationsspil, som udmærker sig ved at der bruges terninger, og at det kun tager 10 minutter per person.

Spillerne skal administrere mad, ressourcer og arbejdere med terningerne, der i stedet for tal har ikoner. Hver terning udgør en by, hvilket betyder, at jo flere byer du får opført, jo flere terninger har du til at opnå de bedste ikoner, som passer til din strategi.
Men hver terning (by) skal også brødfødes, hvilket kræver en større mad beholdning.
For at opbygge sit voksende imperium kan man også opføre monumenter eller udvikle nye teknologier, der alle giver en form for bonus eller beskyttelse mod naturkatastrofer.
Når spillet er slut udregnes der point for ens udviklinger og monumenter, hvorfra der fratrækkes point for de gange man har udsultet sine folk.

Et glimrende spil, der trods sin enkelhed byder på nogle fornuftige valg undervejs, så længe man ikke forventer et tungt civilisationsspil.Det, kombineret med varigheden af spillet og kompleksiteten, gør Roll Through the Ages til et glimrende hyggeligt spil, som kan spilles af garvede såvel som begyndere.

Dernæst var det tid til at få Ghost Stories frem, som var en uprøvet ”nyhed” i min samling. Til trods for min skepsis ved spil hvor der sammenarbejdes, så som Lord of the Rings og Pandemic, var jeg alligevel blevet nysgerrig på grund af tema og grafik, som jeg fandt meget lokkende.

Spillet går i al enkelthed ud på at være et par forhistoriske Ghost Busters, der skal forhindre spøgelser i at indtage en lille asiatisk landsby og derved genoplive deres onde herrer, hvis aske opbevares her.

Ved hver spillers tur indsættes et nyt spøgelse, som enten begiver sig på vej mod landsbyen eller gør livet surt for vores hårdt prøvede deltagere. Derefter har den aktive spiller mulighed for at bevæge sig rundt i landsbyen for enten at bandlyse et spøgelse eller få hjælp af indbyggerne i landsbyen.
Hjælpen i byen kan være ting, som letter livet for spillerne, giver dem bonuser eller genopliver døde spillere. Men hver gang man bruger hjælp har man ikke mulighed for at bandlyse spøgelser, hvilket betyder at spøgelser langsomt ophober sig rundt om byen mens spillerne langsomt bliver nedbrudt af spøgelsernes egenskaber.
Når alle spøgelser (ved et 4 mandsspil) har været i spil ankommer The Big Boss, hvor spillerne må lave deres ”Last Stand”, hvis de skal gøre sig forhåbninger om at vinde.

I vores spil invaderede spøgelserne byen og derved vandt de, kort før The Big Boss. Så med skammen drivende ned ad ryggen måtte vores Ghost Busters munke vende tilbage til civilisationen… Undtagen min munk, der måtte lade livet, som et heroisk offer!

Jeg kunne rigtig godt lide spillet, hvor der hver runde blev diskuteret, hvordan vi skulle gribe situationen ad. Mit eneste men skulle være at jeg gerne så en måde at vinde spillet på uden at skulle gå alle spøgelserne igennem. En Sudden Death.
Til gengæld er der i spillet vedlagt en high score liste, så man hele tiden kan prøve at slå sin egen rekord.
Spillet er også grafisk rigtigt lækkert og for en gammel tegneseriefreak som mig er den meget påfaldende Tome og Janry streg (90’ernes Splint og Co) lige i øjet.

Glæder mig til at få prøvet spillet igen.

Skriv et svar