Parthenon

Parthenon: Rise of the Aegean var det første ”rigtige” spil jeg købte og som derved startede min brætspil samling og lidenskab for spil.
Jeg havde browset BGG længe før jeg fandt frem til det spil, som bød på et godt historisk tema og med masser af handel og opbygning, som nu engang var (og stadig er) mit ynglings tema.
Spillet forgår i det græske øhav omkring 600 før vores tidsregning, hvor man skal fører en af de små øer ind i historiebøgerne, som en af de store civilisationer.
Man starter med nogle få ressourceproducerende landsbyer og arbejder sig langsomt frem mod en stor civilisation, som til sidst kan bygge et vidunder, gennem lokal- eller oversøisk handel af råstoffer.
Undervejs må man håndtere en række begivenheder, som udspiller sig for alle, og tage konsekvenserne af uforudsigelige ting, som f. eks pirater og dårligt vejr, der sker med ens flåde under handel.

Spillet forgår over tre år, hvor hvert år udgør 4 runder (sæsoner). Hver runde er delt op i et vis antal faser, som gentages indtil spillets slutning. Dette gør Parthenon til et meget repeatativt spil men med stor variation og handel, som den bærende del.
Parthenon er ikke specielt komplekst spil men at forklare alle reglerne ville kræve for meget plads og jeg vil derfor nøjes med, at beskrive faserne.

-Event fase: Ved begyndelsen af hver sæson (runde) vender ”Archon” et kort, som beskriver en begivenhed.
Archon er den spiller, som har modtaget flest stemmer i Archon fasen (se senere), som bestemmer begivenhedernes gang (bogstaveligt).
Begivenhederne gælder for samtlige spillere og det er alle dets års vendte begivenheder, som gælder. Det vil sige at den første vendte begivenhed, det år, kommer til at udspilles 4 gange.
Det er Archonens opgave at bestemme i hvilken rækkefølge, som begivenhederne udspilles. Dette er meget vigtigt og kan få stor konsekvens for nogle spillere.

-Production fase: Her høster man udbyttet, som ens ressource producerende landsbyer laver.
Hver spiller har et kort med en række bygninger på. I øverste række er de producerende og i midten er en række unikke bygninger, som giver vise fordele. Nederst er de vidundere man kan bygge.
Man starter med to små producerende bygninger og må bygge resten før de er gældende, for de ressourcer, som man producere eller bytter sig til.

-Island trade fase:
Man får nu muligheden for, at bytte indbyrdes med de andre spillere til en aftalt pris. Det kan være ressourcer, guld eller Aegis kort (kort, som giver fordele ved sørejser).
Denne fase kan godt tage lidt tid, hvis ikke man prøver, at gøre det i ordnet forhold.

-Journey fasen:
Skibene lastet og man bestemmer nu, hvor man vil tage hen og handle.
Hovedspillepladen forstiller det ægeriske hav og delt op i regioner. Nabo regioner og udlandske regioner. Hver region har en havn, som tilbyder bytte, salg og køb af ressourcer.
Nogle havne giver en bedre pris end andre, og i nogle havne har en overflod af et produkt gjort, at ens råstoffer næsten er værdigløse.
Nabo regionerne giver en gennemsnitlig og sikker pris, hvorimod udenlandske havne kan tilbyde langt bedre handler. Til gengæld er risikoen for udenlandske rejser langt større (mere herom under næste fase)

Hazard fasen:
Nu er det tid til, at finde ud af hvad der hænder når skibet er på åben sø.
For de skibe, som sejler til nabo regionerne trækkes der et hasard kort. Det er kort, som storme, pirater og andre dårligheder, som kan ske under en sejlads.
De skibe som sejler til udenlandske havne trækkes der to kort for.
På kortene står der, hvem katastrofen rammer.
Der er også masser af ”safe Journey” kort, som er ensbetydende med en sikker og fredelig sejlads.

Fleet Trade fasen:
De skibe, som ikke er sunket, bestjålet eller på anden måde forhindret i at komme frem, ankommer nu til havnen og spillerne kan handle udefra en fastlagt kvote unik for denne havn.

Return fasen:
Skibene sejler nu tilbage med de nye ressourcer uden at skulle trække hasard kort.

Build fasen:
Man skal nu bygge og købe for ens nyerhvervede ressourcer. Der er mange muligheder som f. eks nye bygninger, flåder og aegir kort.
Hver bygning giver også en række muligheder som f.eks nye filosofier, der er en slags livsanskuelse, som giver vise fordele.

Discard fasen:
Der er begrænsninger på, hvor mange ressourcer man kan gå videre til næste runde og under denne fase må man skille sig af med de ubrugte ressourcer.

Archon fasen:
Det er nu tid til at vælge en ny Archon (ham som bestemmer i hvilken rækkefølge begivenheder skal spilles). Hver spiller har en stemme og alle kan fedte og love hinanden støtte men behøver ikke at holde sine løfter. What goes around comes around!

Spillet slutter efter det tredje år eller hvis en spiller får bygget alle sine bygninger og derved også er vinder.

Komponenter:
Spillet består af en lille spilleplade, økort kort for hver spiller og en masse kort, som reprænsentere ressourcer, begivenheder, aegir og og… Der er mange!
Tegninger er flotte og materialerne i ok kvalitet.
Æsken kan indeholde det hele med rum så man slipper for time lange sorteringer før og efter spil.
God kvalitet uden at være prangende.

Skalerer:
Spillet kan spilles af tre spillere og op til 6, som spiller simultant uden at tilføre yderligere downtime. Indbyrdes handel kan dog godt trække lidt ud.
Jo flere spillere des bedre og jeg fortrækker spillet med minimum 4 spillere.

Brainburner:
Man må hele tiden tænke frem på, hvad man ønsker at bygge og handle derefter. Nogle af handlerne kan godt trække tænder ud da en fejlberegnet handel kan få fatale konsekvenser.
Men ud over lidt moderat hovedregning er det ikke den heftigste brainburner.

Kompleksitet:
Forbered dig på, at skulle læse reglerne igennem og forstå dem for et flydende spil.
Men takket være den flotte manual og de mange tips og eksemplar er det ren hyggelæsning.
Spillet i sig selv er meget logisk og flyder fint efter et par runder.

Konfrontation:
Der er ikke meget direkte konfrontation og hver spiller kører mest sit eget show med lidt interaktivt handel en gang imellem.
Archon rollen kan være en vigtig rolle til, at ramme dine nærmeste konkurrenter.

Held:
Spillet er beskyldt for, at være en del held baseret men med den rette forståelse for spillet, handler det mere om risiko vurdering.
Sats og vind den store gevinst eller tab det hele. Der findes mange muligheder for at dreje udfaldet til ens fordel.
Efter et eller to spil lærer man spillets sande værdi, at kende og kan langt bedre reducere held faktoren, hvilket resultere i et solidt gennemarbejdet spil.

Parthenon: Rise of the Aegean er et spil som jeg nyder, at spille. Ikke på grund af spillets tilgang og mekanismer men på grund af de uventede situationer, som kan opstå, der gør at du må forholde dig til, hvad der sker, på den bedst mulige måde.
Det er det spil, som efter min mening, kommer tættest på et simulations spil, som lugter af den rigtige verden frem for retfærdige mekanismer.
Derfor er spillet også et af dem, som det er en fordel at prøve inden man investere i det, da det trækker bedømmelser i begge ender af skalaen. Enten elsker eller hader, man det.
Af samme grund ligger det på en gennemsnitlig karakter på BGG da mange spillere bedømmer det i de yderligere områder af skalaen.
Selv hører jeg til den gruppe, som elsker spillet for hvad det er og vil ikke tøve med at anbefale det til alle, som kan lide handelsspil, med et solidt tema, som føles ægte.

(1-4)
Komponenter: 3
Skalerer: 3
Brainburner: 3
Kompleksitet: 3
Konfrontation: 2
Held: Moderat

Min vudering (1-10): 9

Skriv et svar