Age of Empires III blev designet af Glen Drover og skulle udgives af Eagle Games, da de i deres storhedstid, købte rettighederne til mange store PC spil for, at konvertere dem til brætspil.
Eagle Games gik fallit inden udgivelsen og trods rigtige gode playtests anmeldelser havnede AoE III i en gråzone af rettigheder, som forhindrede en udgivelse.
Endelig fik Tropical Games og Pro Ludo overtaget spillet, som kunne udgives i 2007.
Til trods for, hvad man kunne forvente med en konvertering af Age of Empires III PC spil, så er brætspillet blevet meget Euro agtig og mekanikerne mere abstrakt.
Da spillet kom på gade var det allerede meget ”hyped” og i takt med at spillere fik prøvet det, kravlede det dag for dag, op ad listen over bedste brætspil, iflg BGG.
Det ligger i skrivende stund iblandt de 20 bedste brætspil.
Spillet handler om koloniseringen af Amerika, hvor de ledende opdagelse magter (Holland, England, Frankrig, Portugal og Spanien), kæmper om først, at være de dominerende når det drejer sig om besættelse og handel.
Spillets mekanik kan minde lidt om Pillars of the Earth og Caylus, på den måde, at hver spiller placere deres mænd i forskellige event bokse og når alle er placeret, eksekveres de i en fastlagt rækkefølge.
Dette resulterer i et multiscorings system, hvor det er muligt hive point hjem på flere forskellige måder eller kombinere dem.
Nedenstående er en kort gennemgang af hver eventboks for at give en fornemmelse af spillets stil.
Det er disse felter, hver spiller på tur placere en mand i og derved konkurrerer om, at opnå den mest favorable plads når feltet eksekveres.
Initiative:
Den rækkefølge, som spillernes kolonister placeres i, giver tur rækkefølgen i næste runde. Fordelen ved at være først til at placere giver sig selv men yderligere giver det penge i nuværende tur.
Jo længere man venter med ens tur jo flere penge får man ud af det.
Colonist Dock:
De mænd, som placeres i dette felt må på tur ankomme til et nyt opdaget land i den nye verden. Ud over, at der er begrænset plads på skibet, så er rækkefølgen også yderst vigtig. Den person, som først har 3 mænd i landet får en handelsvare og muligheden for victory point.
Trade goods:
I dette felt må man i rækkefølge vælge en af de tilbudte handelsvarer. Kombinationer af handelsvarer giver penge.
Her genser vi Indigo i bedste Puerto Rico stil
Merchant Shipping:
Et af de felter, som man skal passe på, ikke at kvaje sig på. Her er det kun den spiller, som har flest mænd, som får en fordel. Resten af spillernes mænd er brugt forgæves.
Til gengæld modtager vinderen et handelsskib, som fungere, som en ”joker” når man skal lave kombinationer af ens handelsvarer.
Capital buildings:
Spillere som har placeret en mand her må på skift købe en bygning, som giver en øjeblikkelig eller længere varende fordel.
Discovery:
(Her ryger den politiske korrekthed, dog kamufleret i en noget forenklet mekanisme)
Dette er den eneste boks, som man selv bestemmer, hvornår skal afvikles.
De mænd man placere her kan (når man har nået et passende antal) prøve at opdage en ny region i det nye land.
Har man flere mænd med sig end der er indfødte, overtager man landet og plyndre deres skatte.
Specialists:
Ud over, at der er basisenheden af mænd (kolonister) kan man også genererer specialenheder, som giver visse fordele.
Ved at placere ens mænd bliver de lavet om til specialenheder, til brug i næste runde.
Specialenhederne er:
-Missionary: Konvertere en indfødt til en alm. Kolonist.
-Merchant: Giver penge når han ankommer til det nye land.
-Soldier: Kan fører krig mod de andre spillere (mere herom om lidt)
-Captain: Tæller som to enheder når man afvikler Merchant Shipping og Discovery.
Warfare:
Denne boks giver mulighed for, at fører krig mod en anden spiller i det nye land. Således kan man ændre på antallet af kolonister i en region og opnå domination, som igen giver victory point under scoringen.
Spillet kører i 8 runder, hvor der er scoring 2 gange undervejs og en tredje efter 8. runde.
De 2 første scoringsrunder giver kun victory points for besættelse, hvorimod den 8. scoringsrunde giver point for land, opdagelser, handel og meget andet.
Komponenter:
Spillets komponenter er blandt de rigtige gode . De er flotte, funktionelle og robuste.. Kolonister og specicallister er små plastik figurer, dukaterne er en ren fornøjelse at sidde med og illustrationerne er fantastiske.
Det eneste man kan sætte fingeren på, er kassen til spillet, som mangler et indlæg, hvilket kræver en del zip lock bags.
Skalerer:
Age of Empires III kan spilles af 2-5 spillere (6 med en udvidelse), hvor hvert antal spillere giver et forskellig spil.
Jo flere spillere man har des mere hård bliver kampen om ressourcer, hvorimod, at det er lettere at følge en strategi med 2 spillere.
4 spillere er iflg min mening det perfekte antal spillere da kampen er hård men muligheden for at følge ens strategi er muligt.
Kompleks:
Spillets regler er godt skrevet og med fine eksempler, så man hurtigt kan komme i gang med at spille.
Det kan spilles uden player aids og sætter sig hurtigt fast for begyndere.
Brain Burner:
Spillet kan spilles uden det store tab af hjerneceller men man godt komme ud i situationer, hvor man må sidde og udregne, hvad der bedst kan betale sig i forhold til, at hive point hjem eller skade en af de andre spillere som fører.
Konfrontation:
Hvor meget konfrontation spillet præges af, er helt afhængigt af ens spillestil.
Man kan bruge Warfare feltet konstant og spille meget aggressivt eller prøve at skjule sine hensigter lidt mere og derved få lidt mindre konfrontation.
Held:
Spillet har held momenter i sig men på en sådan måde, at du selv bestemmer risikoen.
Age of Empires III: The age of Discovery er mit bud på, et af de bedste spil udkommet i 2007.
Spillet skalerer perfekt, har en fornuftig spille tid, flotte komponter, tilpas brain Burner og kompleksitet faktor. Det eneste der gør, at det ikke skal have 10, er at mekanismerne i spillet ikke er særlig originale og set i mange andre spil…til gengæld er de kombineret rigtig godt.
I øvrigt holder spillet alle spillerne i gang hele tiden og minimerer derved downtime.
Jeg kan kun give AoE III mine varmeste anbefalinger!
(1-4 Bedst/Højest)
Komponenter: 3
Skalerer: 4
Kompleksitet: 2
Brainburner:: 2
Konfrontation: 2
Held: Lidt
Min samlet vuderin (1-10): 9