Antiquity er et civ/ressource management spil fra Splotter Spellen. Det er sat til at tage 2-3 timer for 2-4 spillere og foregår simultant så der ikke er noget ventetid mellem spillerne.
Da jeg først læste om Antiquity på BGG vidste jeg, at dette var et spil jeg meget muligvis ville syntes om. Desværre var det kun lavet i en 1st edition, som efterhånden kostede urimeligt meget på Ebay.
Stor var derfor glæden da jeg fandt ud af, at der ville komme en 2nd edition i et begrænset oplag af både Antiquity og Road & Boats.
Forudbestilte spillet (for den nette sum af 700 kroner!) og kunne så bare vente på, at det fandt vej til forhandleren.
Antiquity spilles i faser, som så mange andre ressource spil, hvor der langsomt bygges frem mod en sejr.
Således starter man med en by i et landskab, der giver mulighed for miner, fiskeri, tømmer og marker.
Ved at købe huse, som huser mænd, kan man sætte dem i gang med arbejde uden for eller inde i byen. Derved udvinder man sine råstoffer og mad, som giver mulighed for nye bygninger, der forbedrer forholdende i og omkring byen.
Senere kan man bygge nye byer, udvide sine grænser og forhandle sig til nye ressourcer (f. eks Oliven, der så kan sås og derved få en oliven produktion, op at køre).
Dette er set før i andre bræt (og computerspil), hvor en civilisation skal bygges op.
Det der gør Antiquity specielt, er 3 mekanismer, der er med til at presse spilleren og hæver ”replayability”.
For det første, vælger hver spiller sine egene vinder forhold. Dette gøres ved at købe en katedral, som tilbeder en af seks forskellige helgener. Hver helgen, har hver sit mål for en sejr, samt en unik egenskab, som kan hjælpe en’ med at opnå det.
Den anden ting, som gør spillet unikt (i brætspil verdenen) er forurening.
Hver gang man sætter sine bønder til at høste udbyttet af sine marker, udpiner man jorden, hvilket gør den ufrugtbar og ubrugelig.
Byerne forurener også landskabet, hvilket ligeledes gør jord og søer ubrugelige.
Derfor er der lagt pres på spilleren fra første runde, hvilket virker rigtigt godt og er med til, at give spillet karakter.
Den sidste unikke ting er grave. Jo større civilisation man får des mere mad er man nød til at skaffe sig (hvilket kan være svært i takt med at jorden bliver forurenet). Hvis ikke man kan skaffe mad nok
begynder gravene at hobe sig op i byerne og tage plads, hvor der kunne stå nyttige bygninger.
Spillet er meget ”unforgiven”. Er man ikke forudseende nok kvæles en’ land i forurening eller befolkningen dør.
Man er også nød til at holde styr på markerne, da man hele tiden skal huske på, at man skal have ”seeds” for at kunne lave en ny mark. Glem det en gang og man står uden mad, hvorved befolkningen dør som fluer.
Komponenterne til spillet kan godt være lidt skuffende (holdt op imod spillets pris) til gengæld er der mange af dem 🙂
Hele spillets landskab består af heksagoner i pap! Til gengæld er der nogle gode players aid og det grafiske design er holdt i en stilren støvet middelalderlig stemning.
Efter at have prøvet spillet, som et to personersspil, er jeg meget tilfreds!
Spillet skalere antal spillere virkelig godt på grund af den simultane fase metode og spilletiden på 3 timer vil helt sikkert kunne bringes ned på 2 timer når man er mere øvet.
Det konstante pres, de varierende vinder metoder og ”micro manegment” af byer og handler, er med til at gøre Antiquity til et solidt gennemarbejdet spil, som kan spilles mange gange.
Selvom der ikke er nogle direkte konfrontationer mellem spillere er der rig mulighed for, at påvirke hinandens spil med overlappende grænser, handel og forurening af hinandens land.
Et spil der vokser med en’ og rigtigt kommer til sin ret, efter nogle spil.
Mine varmeste anbefalinger!