Small World

Fremmødet i KBK denne torsdag var hårdt ramt af sommerferie og bestod derfor kun af Alex, Thomas og undertegnet.

Dette passede dog perfekt med, at jeg havde medbragt brætspillet Small World.

Small World er en genudgivelse af Vinci med et nyt tema, så der nu skulle kæmpes om pladsen i en fantasy verden beboet af bersærker Hobitter, blomsterelskende Drow elvere, sørejsende Orker og mange andre sjove kombinationer.

Small World

I spillet vælger hver spiller en race, som kombineret med en vilkårlig egenskab udgør spillernes hær, der skal udbredes på spillepladen, som udgør et land med forskellige landskaber (regioner).

Spillerne kan vælge mellem 5 forskellige racer, som er parret med nogle vilkårlige egenskaber.

Hver gang en race vælges lægges en ny race til med ny egenskab, således, at der hele tiden er 5 racer at vælge imellem.

Hver race har et antal begynder hære bestemt ud fra racens styrke. Ligeledes har egenskaben også et antal, som skal lægges til. Dette kombinerede tal er hver spillers startende hær.

Yderligere har hver race vise fordele, som så sammen med den vilkårlige egenskab giver en unik hær ud af rigtig mange kombinationer.

Nu skal den aktive spiller arbejder sig ind i landet og besætte så mange regioner, som muligt og gerne nogle, som passer til hans kombi, så han kan opnå bonus point. F.eks. modtager bønder bonus point for hver mark region, hvorimod dværge får den samme bonus, hvis de har bosat sig i bjergene.

En spillers startende hære indsættes så i de forskellige regioner, hvor antallet modstandere allerede bosat der eller regionens landskab bestemmer, hvor mange enheder der skal indsættes.

Når man ikke har flere hære, at indsætte må man rokere sine enheder og modtager nu point ud fra, hvor mange regioner man ejer og evt. bonus point. Det er nu næste spillers tur.

Hvis ens region bliver overtaget mister man en enhed og resten får man op på hånden så de kan placeres igen senere.

Når det er ens tur igen må man tage enheder tilbage på hånden, for nye erobringer, men skal generelt lade en enhed blive tilbage i hver region.

På denne måde bliver ens muligheder for, at hverve sig nye regioner mindre og mindre, som man får spredt sine hære ud eller mister dem i kamp (Husk at ens starter hær var forudbestemt).

Når spilleren mener, at dette tidspunkt er kommet kan han vælge at lade sin civilisation gå i ”Decline”. Derpå lader han en enhed blive tilbage i hver region, som vendes til grålig silhuet af det før så storslået folk.

Spilleren vælger nu en ny race/egenskab combo, som skal give point samtidigt med, at man stadig får point for sin gamle race så længe den er på brættet.

Efter et givent antal runder, afhængigt af antallet af spillere, slutter spillet og spilleren med flest point vinder.


Vi nåede 2 spil, hvor vi begge gange lå ret tæt pointmæssigt.

Jeg har ikke prøvet Vinci før men var meget begejstret for spillet da det indeholder alle de rigtige parametre (i mine øjne) indenfor forskellige egenskaber.

Reglerne er simple og hurtigt forklaret.

Det har den rette længde på lidt over 75 minutter, hvilket giver plads til et par spil eller som et hurtigt hyggespil en aften.

”Replay” faktoren er enorm høj grundet de mange kombinationer af væsner og egenskaber der opstår, dog uden at der er nogle kombinationer, der vælter balancen. Nogle er klart bedre end andre men det betyder også, at ens starter hær er mindre.

Selv antallet af spillere håndteres gennemført af forskellige spilleplader, der bruges afhængigt af antal spillere.

Da spillet også har lækre komponenter og et tema, der føles rigtigt (og tilmed er sjovt) er det helt sikkert, at dette spil vil forblive i min samling, og nok skal findes frem rigtig mange gange.

/Tobias

Skriv et svar